-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4680 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بااينكه اين همه پيشرفت كه در دنياي ماست ما هنوز نمي توانيم مردم را با مسائل روز آشنا سازيم؟
چرا تشكيل زندگي براي جوانان دختر وپسر مشكل شده است؟
اجازه بدهيد ابتدا سؤال شمارا تجزيه وتحليل كنيم تا سپس به جواب برسيم:
بنظر ميرسد منظور حضرتعالي از « اين همه پيشرفت كه در دنياي ماست » پيشرفت ونوآوري هايي است كه در زمينه ارتباطات واطلاع رساني در دنياي امروز فراهم شده است . اين واقعيت مسلمي است . علم روز در اين زمينه دستاوردهاي فوق العاده اي داشته است ومن هم با شما موافقم .
درادامه فرموده ايد : « ماهنوز نمي توانيم مردم را با مسائل روز آشنا سازيم »متأسفانه روشن نكرده ايد منظورتان از« مسائل روز» چيست ؟ بنابراين من ناچارم بحث را با طرح احتمالي كه هست ادامه دهم .
اگر منظورتان اين است كه عليرغم پيشرفت هاي فراوان در عرصه ارتباطات واطلاع رساني ما در آشنا ساختن مردم با مسائل ديني كه امروز به آنها نياز دارند توفيق نداشته ايم بايد عرض كنم كه اين موضوع ، امري كاملاً نسبي است . بدين معني كه بااطمينان مي توان گفت كه امروز « نسبت به سالها و دهه هاي گذشته» مردم با مسائل ديني آشناترند. آنچه باعث مي شود كه اين آشنايي كمتر به چشم بيايد، فراواني ساير آگاهي هايي است كه مردم پيدا كرده اند . علاوه براين مشكل اصلي اينجاست كه امروز مردم عليرغم اينكه بيشتر مي دانند ، كمتر عمل مي كنند . درحالي كه در گذشته مردم غالباً به همان اندازه كه مي دانستند ، اهل عمل بودند واين باعث مي شد كه مردم «آگاه » بنظر برسند. امروز هم عمل نكردن مردم به دانسته هاي ديني خود باعث مي شود كه مردم « ناآگاه » بنظر برسند. شايد جنابعالي مطلع نباشيد كه بااستفاده از ابزارهاي نوين اطلاع رساني مثل اينترنت ،در ارائه مسائل وآگاهي هاي ديني به مردم تلاش هاي خوبي درجريان است . البته اعتقاد من اين است كه رسانه هايي مثل صدا وسيما و روزنامه ها ونهادهايي همچون مدارس ودانشگاهها ومساجد كه طيف بسيار گسترده تري از مخاطبان را تحت پوشش دارند ، قوي ومنطقي عمل نمي كنند واحتمالاً اين مهم ترين براي آن چيزي است كه به تعبير شما « ناآشنايي مردم با مسائل روز » مي باشد. ولي بازهم تأكيد مي كنم كه همين مقدار آموزش هاي ديني هم هرچند ضعيف وبعضاً حساب نشده است ولي باعث ارتقاء دانش ديني مردم شده ومتأسفانه عمل نكردن مردم به اين آموزه ها باعث شده كه ناآگاه بنظر برسند.
اين نكته را هم اضافه كنم كه قوت تبليغات ضد ديني كه درهمه جا ـ از جمله رسانه هاي عمومي كشورـ فراوان در جريان است موجب ضعفايمان عمومي و در نتيجه ، احساس نياز كمتر برخي مخاطبان اين تبليغات به فراگيري آموزه هاي ديني شده است . اين هم عامل بيروني قضيه است كه به نوبه خود بسيار مهم است.
ج2- بديهي است مشكل اساسي جوانان كه مانع تشكيل خانواده مي شود مسائل مادي است . امروزه با تغيير فرهنگ در زندگي اجتماعي مردم ، هجوم فرهنگ مصرفي و دنياگرايي غربي وجايگزين شدن ضد ارزشها به جاي ارزشها جوانان بيشتر به دنبال رفاه مادي وزندگي تجملي هستند به گونه اي كه از يك سو انتظار وتوقع جوانان بالا رفته واز سوي ديگر بحث رسم ورسومات موجود شرايط تشكيل زندگي را براي جوانان مشكل ساخته است. بطور مثال وقتي شرايط سنگين مراسم عروسي تعيين مي شود جوان عملاً سرمايه خودش را به پاي آن مي گذراد وچه بسا قرض مي كند ودر نهايت براي اجاره منزل با مشكل روبرو مي شود .
بهانه گيريها وتشريفات بيجا ، مهريه هاي سنگين ، وليمه هاي بي حساب ، جهيزيه هاي افراطي وخارج از حد نياز ، آرزوي شروع زندگي مشترك در يك خانه مستقل وبعضاًشيك وانواع واقسام چشم وهم چشمي ها از آن دسته رسوماتي است كه ازدواج جوانان را به تأخيرمي اندازد.
درهرحال از اين نكته نيزنمي توان چشم پوشيد كه مسأله جوانان ،مسأله اي است كه به چيزهاي زيادي ارتباط پيدا مي كند . جوانان درگير مسائلي چون اشتغال ، تحصيل ، مسكن وتأمين مخارج روزمره زندگي هستند كه منجر به ايجاد ترس از تأمين آينده ودر نتيجه بالارفتن سن ازدواج مي گردد كه اين امر خود مشكلات عديده اي را از جمله مشكلات روحي ، رواني واخلاقي وگرايش به ارضاي غريزه جنسي از طريق حرام به دنبال خواهد داشت . پس لازم است از يك طرف جوانان با دورانديشي وحفظ ايمان وتقوا وقناعت در پرتو تعاليم حياتي اسلام اقدام به تشكيل زندگي نكمايند. همانگونه كه در دهه اول انقلاب جوانان با محور قراردادن معنويت در زندگي مشترك وعدم پايبندي به ماديات به راحتي ازدواج نموده وتشكيل خانواده مي دادند. از طرف ديگر مسئولين تدابيري جهت رفع مشكل بيكاري ، مسكن و000بينديشند تا جامعه اي سالم وعاري از هرگونه فساد وتباهي داشته باشيم .
در پايان كتاب اخلاق در خانه ، جلد 1 از آيت الله مظاهري جهت مطالعه به شما دوست عزيز توصيه مي شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.